Contactinformatie
Praktijknummer
0412 - 622 688Ma t/m vrij: 8.00 – 17.00u
Alleen bereikbaar voor spoed van 10.30 - 11.00u en van 12.00 - 13.00u
Receptenlijn
0412 - 622 688Kies optie 2
Ma t/m vrij: 8.30 - 10.30u, receptenvoicemail 24/7 bereikbaar
Dat heet triage. Ze doet het om een juiste inschatting te maken van welke zorg er voor u op welk moment nodig is. Ze heeft hier een speciale opleiding voor gevolgd en als huisarts kan je niet zonder! Behalve voor triage is het ook een manier voor de huisarts om zich voor te kunnen bereiden op uw komst. De voorbereiding is beter als bekend is waar u voor komt.
Een consult duurt 10 minuten. In die 10 minuten moet ‘alles’ gebeuren. U doet uw verhaal, uw huisarts onderzoekt u indien nodig, bedenkt wat er met u aan de hand is en wat hij of u er aan kan doen. Vervolgens krijgt u de uitleg en soms nog een verwijsbrief of recept. Na uw vertrek voert de huisarts alles in in de computer. U zult begrijpen dat het al een kunst is dit in 10 minuten voor elkaar te krijgen. Als u dan ook meerdere klachten wilt bespreken kan dat niet zonder uit te lopen en een langere wachttijd te veroorzaken. Dit willen we voorkomen.
U zult merken dat het steeds drukker is in de praktijk. U moet vaker een aantal dagen, soms zelfs een week wachten voor u kan komen als het een niet-spoedeisende klacht is. Dit is natuurlijk erg vervelend. Zowel voor u als patiënt, als voor ons als assistente en huisarts.
Het streven is om de wachttijd niet langer te laten zijn dan 1-2 dagen. De reden dat dit niet altijd lukt is de grote wisseling in drukte (zorgvraag) en de toegenomen hulpvragen in de praktijk. Veel chronische zorg wordt vanuit de ziekenhuizen overgeheveld naar de huisarts (bijvoorbeeld diabetes, hart- en vaatziekten). De huisarts heeft steeds meer personeel in de praktijk werken dat hij ook aan moet sturen.
Natuurlijk een enorm mooie vooruitgang in de zorg in Nederland, maar niet direct makkelijk uit te voeren op praktijkniveau. We horen u denken, zet er dan gewoon een achtste arts bij! Maar de financiering van de gezondheidszorg zit zo in elkaar dat er niet automatisch meer geld beschikbaar komt als het drukker wordt.
Dit komt omdat zorgverzekeraars de apotheken verplichten een bepaald merk van het medicijn af te leveren. De zorgverzekeraars bepalen zelf voor hun verzekerden welk merk door hen vergoed wordt en welke niet. Daar heeft de apotheek of huisarts geen enkele invloed op. Het voorkeurmerk van de zorgverzekeraar geldt vaak voor een beperkte periode, meestal tussen de 3 en 12 maanden. Het kan dus zelfs vaker veranderen. Zorgverzekeraars proberen namelijk elke keer de goedkoopste medicijnen in te kopen. U zult, als u dan toch uw oude merk pillen wilt, dit zelf moeten betalen. We kunnen u vertellen dat zowel wij huisartsen als uw apotheker dit erg vervelend vinden en er op landelijk niveau onze zorgen over uiten.
Nabestaanden hebben geen recht om het dossier van een overleden familielid in te zien (u mag alleen uw eigen dossier inzien). Toch kunt u na het overlijden van een familielid met vragen blijven zitten en graag het een en ander willen uitzoeken. Dan kunt u contact opnemen met de huisarts. Bespreek uw vragen met hem of haar. Vaak levert een gesprek waarin overwegingen worden toegelicht meer op dan inzage in het dossier.
De huisartsen geven geen medische verklaringen af. Lees wat hiervoor de redenen zijn in de PDF.
Nee, dat is nu nog niet geregeld. Apotheken zijn vaak al wel gekoppeld, dit is bijvoorbeeld makkelijk als u in het weekend hulp nodig heeft via de dienstapotheek. De koppeling met andere huisartsen en huisartsenposten zal binnenkort tot stand komen. Via www.ikgeeftoestemming.nl kunt u aangeven of u wilt dat uw medische gegevens beschikbaar zijn voor andere zorgverleners.
Voor het leveren van de chronische zorg heeft de praktijk een contract met Zorggroep Humo. Zorggroep Humo is de samenwerkingsorganisatie van huisartsen in de regio Oss-Uden-Veghel. De zorggroep zet zich in om patiënten met chronische ziekte de best mogelijke zorg te bieden van goede kwaliteit, efficiënt en dichtbij huis.
Humo maakt afspraken met uw zorgverzekeraar over de financiering van de huisartsenzorg. Voor een deel van de kosten die uw huisarts maakt om bepaalde zorg te leveren, bijvoorbeeld specifieke aandacht voor ouderen, ontvangt uw huisarts een vergoeding per ingeschreven patiënt. Ook u staat ingeschreven bij uw huisarts. Vandaar dat u deze vergoeding terug kunt vinden op het overzicht van uw zorgverzekeraar.
Ook kan het zijn dat uw huisarts u specifieke zorg levert, bijvoorbeeld diabeteszorg, die door Humo in rekening wordt gebracht bij uw zorgverzekeraar. Ook deze kosten vindt u terug op het overzicht van uw zorgverzekeraar. Al deze kosten gaan niet van uw eigen risico af en hoeft u dus niet extra te betalen.
Als u pijn heeft bij het plassen, of heel vaak moet plassen, dan is het verstandig uw urine te laten onderzoeken. Geef de ochtendurine vóór 10.00 uur af in een schoon urinepotje bij de doktersassistente. Urinepotjes zijn voor 50 eurocent verkrijgbaar bij de doktersassistente aan de balie. Ook kunt een urinepotje kopen bij uw apotheek of drogist.
De praktijk neemt alleen urinepotjes aan. Zet duidelijk uw naam en geboortedatum op de sticker. Bij het inleveren van de urine krijgt u een lijstje met enkele vragen die u moet beantwoorden over de klachten die er zijn. U kunt aan het begin van de middag bellen voor de uitslag.
Tegenwoordig weten we dat bij gezonde vrouwen een blaasontsteking meestal vanzelf over gaat. We wachten daarom het liefst met het voorschrijven van medicatie. Dat kan u natuurlijk zelf ook doen door pas na een dag of drie bij aanhoudende klachten vóór 10:00 uur uw urine langs te brengen in een schoon urinepotje. Mocht u niet gezond zijn (denk bijvoorbeeld aan een afwijking aan uw nieren, of diabetes) of u heeft koorts of veel buik- of flankpijn, dan wacht u natuurlijk niet met urine brengen.
U kunt online een SOA-test aanvragen via www.testalize.me. Voordelen:
Huisartsenpraktijk Ussen verricht geen rijbewijskeuringen. Wij verwijzen u naar een onafhankelijke keuringsarts of een andere huisartsenpraktijk:
Oorsmeer hoeft niet altijd door de huisartsenpraktijk verwijderd te worden.
Oorsmeer
De productie van oorsmeer is een normaal proces, meestal reinigt de gehoorgang zichzelf. Oorsmeer beschermt de binnenkant van uw oor. Het vormt pas een probleem als de gehoorgang volledig wordt afgesloten. Gevolgen zijn gehoorverlies, pijn, een gevoel van verstopping of druk.
Oorzaken
-Smalle gehoorgang
-Gebruik van wattenstaafjes
-In het oor peuteren
-Overmatig haar in de gehoorgang
-Veelvuldig gebruik van gehoorapparaten of oordopjes
Verwijderen
Oorsmeer hoeft pas verwijderd te worden als er klachten zijn of als u een hoortoestel draagt.
Het standaard uitspuiten van de oren voor vakantie of vliegen is niet aan te raden.
Na het uitspuiten van de gehoorgang duurt het ongeveer 6 weken voordat de natuurlijke beschermlaag (oorsmeer) weer beschermend werkt. In deze periode is de gehoorgang extra gevoelig voor invloeden van chloor, zeep, zout, schimmels, bacteriën en virussen.
Behandeling
Ervaart u klachten van overmatig oorsmeer?
Volg dan eerst onderstaande stap.
Gebruik oordruppels van de drogist zoals Oroclean. De oordruppels helpen om het oorsmeer zachter te maken waardoor het oorsmeer het oor verlaat. Volg de instructie in de gebruikshandleiding.
Wanneer moet u contact opnemen met de huisarts?
Verminderen de klachten niet of zijn er twijfels?
Neem dan contact op met de doktersassistente voor advies of het maken van een afspraak om de oren uit te laten spuiten.
Heeft u vragen over MijnGezondheid.net of de app MedGemak?
Wij helpen u graag op weg en verwijzen u naar de volgende website, klik op onderstaande button.
Ondersteuning MijnGezondheid.net of Medgemak
Op de website vindt u veelgestelde vragen en instructievideo’s over MijnGezondheid.net en de app MedGemak. Daarnaast is er een chatfunctie beschikbaar.
Als u niet op de door u gemaakte afspraak verschijnt, en deze niet tijdig heeft afgemeld, ontvangt u de eerste keer een brief. Mocht dit hierna nog een keer voorkomen, dan krijgt u een rekening voor deze afspraak.
Afspraken dienen 24 uur van tevoren te worden afgemeld.
Met het patiëntenportaal MijnGezondheid.net kun je 24 uur per dag, online zorgzaken regelen bij uw huisarts of apotheek. Ontvang 24 uur voor uw afspraak een herinnering.
Stel de e-mail notificaties in om afspraken herinneringen te ontvangen.
Stap 1: Inloggen op MijnGezondheid.net.
Stap 2: Klik op de tegel “Instellingen”. Of ga naar het menu en kies voor “Mijn instellingen aanpassen”.
Stap 3: Klik op de tegel “E-mail instellingen”, wanneer u uw e-mailnotificaties wilt wijzigen. Klik op de tegel “Pushberichten instellingen”, wanneer u uw pushnotificaties van de MedGemak app wilt wijzigen.
Stap 4: Klik op de tegel “Instellingen”
Voor meer informatie over MijnGezondheid.net ga je naar https://home.mijngezondheid.net.