Veelgestelde vragen

    • Dat heet triage. Ze doet het om een juiste inschatting te maken van welke zorg er voor u op welk moment nodig is. Ze heeft hier een speciale opleiding voor gevolgd en als huisarts kan je niet zonder! Behalve voor triage is het ook een manier voor de huisarts om zich voor te kunnen bereiden op uw komst. De voorbereiding is beter als bekend is waar u voor komt.

    • Een consult duurt 10 minuten. In die 10 minuten moet ‘alles’ gebeuren. U doet uw verhaal, uw huisarts onderzoekt u indien nodig, bedenkt wat er met u aan de hand is en wat hij of u er aan kan doen. Vervolgens krijgt u de uitleg en soms nog een verwijsbrief of recept. Na uw vertrek voert de huisarts alles in in de computer. U zult begrijpen dat het al een kunst is dit in 10 minuten voor elkaar te krijgen. Als u dan ook meerdere klachten wilt bespreken kan dat niet zonder uit te lopen en een langere wachttijd te veroorzaken. Dit willen we voorkomen.

    • U zult merken dat het steeds drukker is in de praktijk. U moet vaker een aantal dagen, soms zelfs een week wachten voor u kan komen als het een niet-spoedeisende klacht is. Dit is natuurlijk erg vervelend. Zowel voor u als patiënt, als voor ons als assistente en huisarts.

      Het streven is om de wachttijd niet langer te laten zijn dan 1-2 dagen. De reden dat dit niet altijd lukt is de grote wisseling in drukte (zorgvraag) en de toegenomen hulpvragen in de praktijk. Veel chronische zorg wordt vanuit de ziekenhuizen overgeheveld naar de huisarts (bijvoorbeeld diabetes, hart- en vaatziekten). De huisarts heeft steeds meer personeel in de praktijk werken dat hij ook aan moet sturen.

      Natuurlijk een enorm mooie vooruitgang in de zorg in Nederland, maar niet direct makkelijk uit te voeren op praktijkniveau. We horen u denken, zet er dan gewoon een achtste arts bij! Maar de financiering van de gezondheidszorg zit zo in elkaar dat er niet automatisch meer geld beschikbaar komt als het drukker wordt.

    • Dit komt omdat zorgverzekeraars de apotheken verplichten een bepaald merk van het medicijn af te leveren. De zorgverzekeraars bepalen zelf voor hun verzekerden welk merk door hen vergoed wordt en welke niet. Daar heeft de apotheek of huisarts geen enkele invloed op. Het voorkeurmerk van de zorgverzekeraar geldt vaak voor een beperkte periode, meestal tussen de 3 en 12 maanden. Het kan dus zelfs vaker veranderen. Zorgverzekeraars proberen namelijk elke keer de goedkoopste medicijnen in te kopen. U zult, als u dan toch uw oude merk pillen wilt, dit zelf moeten betalen. We kunnen u vertellen dat zowel wij huisartsen als uw apotheker dit erg vervelend vinden en er op landelijk niveau onze zorgen over uiten.

    • Nabestaanden hebben geen recht om het dossier van een overleden familielid in te zien (u mag alleen uw eigen dossier inzien). Toch kunt u na het overlijden van een familielid met vragen blijven zitten en graag het een en ander willen uitzoeken. Dan kunt u contact opnemen met de huisarts. Bespreek uw vragen met hem of haar. Vaak levert een gesprek waarin overwegingen worden toegelicht meer op dan inzage in het dossier.

    • De huisartsen geven geen medische verklaringen af. Lees wat hiervoor de redenen zijn in de PDF.

      Geneeskundige Verklaring (PDF)

    • Nee, dat is nu nog niet geregeld. Apotheken zijn vaak al wel gekoppeld, dit is bijvoorbeeld makkelijk als u in het weekend hulp nodig heeft via de dienstapotheek. De koppeling met andere huisartsen en huisartsenposten zal binnenkort tot stand komen. Via www.ikgeeftoestemming.nl kunt u aangeven of u wilt dat uw medische gegevens beschikbaar zijn voor andere zorgverleners.

    • Voor het leveren van de chronische zorg heeft de praktijk een contract met Zorggroep Humo. Zorggroep Humo is de samenwerkingsorganisatie van huisartsen in de regio Oss-Uden-Veghel. De zorggroep zet zich in om patiënten met chronische ziekte de best mogelijke zorg te bieden van goede kwaliteit, efficiënt en dichtbij huis.

    • Humo maakt afspraken met uw zorgverzekeraar over de financiering van de huisartsenzorg. Voor een deel van de kosten die uw huisarts maakt om bepaalde zorg te leveren, bijvoorbeeld specifieke aandacht voor ouderen, ontvangt uw huisarts een vergoeding per ingeschreven patiënt. Ook u staat ingeschreven bij uw huisarts. Vandaar dat u deze vergoeding terug kunt vinden op het overzicht van uw zorgverzekeraar.
      Ook kan het zijn dat uw huisarts u specifieke zorg levert, bijvoorbeeld diabeteszorg, die door Humo in rekening wordt gebracht bij uw zorgverzekeraar. Ook deze kosten vindt u terug op het overzicht van uw zorgverzekeraar. Al deze kosten gaan niet van uw eigen risico af en hoeft u dus niet extra te betalen. 

      • Digi hulplijn: 0800-1508 (gratis) voor alle vragen over de computer, laptop, mobiel en tablet
      • Moeite met lezen en schrijven? Neem telefonisch contact op met Stichting Lezen & Schrijven via 0800-0234444 (gratis of meld je aan via de website.
      • Op www.digivitaler.nl staan digitale zorglessen, over o.a. de digitale patiëntenomgeving bij de huisarts Mijngezondheid.net (MGN).
      • Op www.hetinformatiepunt.nl staat het aanbod van cursussen over o.a. digitale vaardigheden.
      • Op www.seniorweb.nl staat een breed aanbod aan cursussen over de digitale wereld.
    • Als u pijn heeft bij het plassen, of heel vaak moet plassen, dan is het verstandig uw urine te laten onderzoeken. Geef de ochtendurine voor 10.00 uur af in een schoon potje bij de doktersassistente. Urinepotjes zijn voor 50 eurocent verkrijgbaar bij de doktersassistente aan de balie. Ook kunt een potje kopen bij uw apotheek.
      Zet duidelijk uw naam en geboortedatum op het potje. Bij het inleveren van de urine krijgt u een lijstje met enkele vragen die u moet beantwoorden over de klachten die er zijn. U kunt aan het begin van de middag bellen voor de uitslag.

    • Tegenwoordig weten we dat bij gezonde vrouwen een blaasontsteking meestal vanzelf over gaat. We wachten daarom het liefst met het voorschrijven van medicatie. Dat kan u natuurlijk zelf ook doen door pas na een dag of drie bij aanhoudende klachten uw urine langs te brengen. Mocht u niet gezond zijn (denk bijvoorbeeld aan een afwijking aan uw nieren, of diabetes) of u heeft koorts of veel buik- of flankpijn, dan wacht u natuurlijk niet met urine brengen.

    • U kunt online een SOA-test aanvragen via www.testalize.me.  Voordelen:

      • Anoniem
      • Goedkoper
      • Vóór 23:30 besteld is de volgende dag gratis in huis
      • Binnen 48 uitslag en behandeling
    • Huisartsenpraktijk Ussen verricht geen rijbewijskeuringen. Wij verwijzen u naar een onafhankelijke keuringsarts of een andere huisartsenpraktijk:

      1. Wijkcentrum de Hille, telefoon: 088 - 23 23 300
      2. Wijkcentrum de Bonte Hoef, telefoon: 036 - 72 00 911
      3. Rijbewijskeuringsarts.nl, locatie: Het Flexhuis Oss, telefoon: 085 - 01 80 800
      4. Huisartspraktijk Hiemstra in Heesch, telefoon: 0412 - 45 13 80
      5. Huisartsenpraktijk Vinkel, telefoon: 073 - 53 23 427